MINNE MENET HRCF ??


jämsänäijä
Viestit: 47
Liittynyt: 24 Loka 2018, 10:49

Re: MINNE MENET HRCF ??

Viesti Kirjoittaja jämsänäijä » 12 Tammi 2020, 20:11

Kun laitoin tämän viestin 2.1.20, toivoin että aihe herättää keskustelua, näin todellakin kävi ! Tietenkin tänä vuonna, mutta verraten esim 2019 tällä palstalla käytyihin keskusteluihin verraten, tämä on ylivoimaisesti eniten luettu postaus. Merkillepantavaa on, että viimeksi yhtä paljon tai enemmän on kommentteja saanut aihe vuonna 2013, eli 6 vuotta sitten. Tästä voidaan ilman muuta päätellä, että aihe on erittäin ajankohtainen ja eräänlainen päänavaaja sille keskustelulle, jota eri johtavien elinten on vääjäämättä aloitettava pikimmiten.

Kommenteissa on väläytelty jopa mahdollisen toisen Historic ryhmän perustamisesta, tämä on jo kovaa tekstiä ja on toivottavaa, että saamme omat rivit kuntoon, ennenkuin tällainenkin skenaario saattaa jopa olla mahdollista. Kokonaisuutena kuitenkin nykyinen kerhomme on vahva ja toimiva, mutta kuten on viime aikoina nähty, valitettavasti myös haavoittuva.

Voidaan siis sanoa, että "kansa on puhunut", viesti on viety, on aika toimia !

mustonen j
Viestit: 168
Liittynyt: 21 Joulu 2003, 12:32

Re: MINNE MENET HRCF ??

Viesti Kirjoittaja mustonen j » 12 Tammi 2020, 20:45

TARUA VAI TOTTA
Edellä vedonlyönnin tuloksena päätettiin lähteä ajamaan rallia.Kuten kirjoituksessa todettiin löytyi auto ja kuski,mutta mistä kartturi.Kysytään A...lta josko hän suostuisi,sillähän on kilpailukokemusta MM,EM,SM ja kansallisista kisoista ulkomaita myöten.Myöntyväinen vastaus tuli nopeasti.MUTTA pojat mun täytyy ikäni ja pikkuvaivojeni takia käydä lääkärintarkastuksessa ja jopa erikoislääkärin juttusilla.Sitten minun täytyy maksaa seurani jäsenmaksu ja lunastaa kilpailijalisenssi.Seuraavaksi minut löytiin ällikällä AKK:n toimistolta!Minun täytyy ennen lisenssini voimaantuloa osallistua rallitutkintoon,vaikka kartturiurani on jatkunut lähes tauotta vuosikausia.Minä onneton kun en ole kuskien tavoin saanut nousupisteitä, vaan olen edelleen junnu.Tähänastiset kulut ovat jo n 700 eur.Ihan varma en ole myöskään ajovarusteitteni kelpaavuudesta.Voipi olla pojat,että tämä on tässä.

KariB
Viestit: 355
Liittynyt: 12 Touko 2013, 12:38

Re: MINNE MENET HRCF ??

Viesti Kirjoittaja KariB » 13 Tammi 2020, 09:10

Niinpä niin HERRA MUSTONEN,en käyttäisi meistä vanhoista miehistä sanaa PAPPA ikärasismia.Täällä Foorumilla kyselin pari viikkoa sitten sinun ideoima Veteraani sarja,ajetaanko tänä vuonna, kukaan ei ole viitsinyt vastata,ollaanko liian vanhoja.Täytettyäni 70 vuotta,lääkäri teki tarkastuksen jutteli kaikenlaista ja ihmetteli kaikki ok,ei esim mitään lääkitystä,no viideksi vuodeksi ajokortti.No mutta kilpailijalisensiä et saa ilman rasitustestiä,no kaveri lohdutti,mene rasitustestiin kyllä sä siellä selviät tolla kunnolla,tokaisi vielä,siellä ei näköä tarkasteta voit olla vaikka sokea,päätä siellä ei tarkasteta,siinä varmaan rallimiehillä olisi hylkäysprosentti korkea.Tällä iällä mielestäni ollaan niin järkeviä että sinne ei lähetä sairaana ajamaan,esim entinen Suurajokuski antoi ajokorttinsa suosiolla pois,kun ei jalat pelanneet kunnolla,ei toisten kontroimalla.KANSALLISESTI maalaisjärkeä näihin hommiin,FIAN hommat eriasia.Nyt kun selviätte siirtymillä elävänä,siellä sitä olisi kontroillottavaa liikenteessä.Komppaan Herrasmies rallimiestä Antero Lainetta,menimme Mänttä 200 rallissa katsomaan pätkälle pakettiautolla,me ajoimme liikennesääntöjen mukaisesti,autoja meni vasemmalta ohi ylinopeutta,keltaisista viivoista välittämättä,ANTSA tuumasi hulluja.SE on MORO,jutellaan kun tavataan.

taskinen
Viestit: 27
Liittynyt: 28 Marras 2012, 18:37

Re: MINNE MENET HRCF ??

Viesti Kirjoittaja taskinen » 13 Tammi 2020, 20:47

Täytyy vielä kirjoittaa vaikka syytettäisiin "kiihottamisesta kansanryhmää vastaan", olen aivan samaa mieltä Mustosen ja BTT msportin kanssa juuri tästä on tässä kysymys,miksei sieltä lähdetä mukaan jos on jo muutama vuosi kun on viimeksi ajanut,.Viime viikolla juttelin puhelimessa erään HRCF:n hallituksessa olevan kanssa ja hän kertoi ettei HRCF tee mitään päätöksiä vaan AKK, mutta eikö tässä olekkin kysymys siitä millaisia ehdotuksia hrcf, vie sinne AKK,hon, ja nyt ensimmäisen kerran meillä on Suomessa tilanne että on toinenkin taho joka järjästää kilpailuita, mikä sinällään antaa paineita AKK,n suuntaan, Hanaa lehdessäkin oli viittaus siihe että akk,ssa on uusi puheenjohtaja luvannut ottaa harrastajat paremmin tapetille, henkilökohtaisesti toivoisin että nykyinen malli säilyisi mutta tehtäisiin niitä RADIKAALEJA päätöksiä helpottamaan niitä uinuvia harrastajia homman pariin takaisin ja yritettäisiin löytää kohtia saada säästöjä kuluissa, Samoin se toive että seuraavassa kisassa on jo kaikki mukana ja kitinä loppuu, voi olla ettei toteudu,jos ei mitään tehdä, koska komppaan nimimerkki Lotaria että näistä asioista puhutaan jo muissakin piireissä kuin vain tällä foorumilla. . Toivotaan että saadaan asioihin parannuksia koska nämä Historic rallit olivat takavuosina tosi Hauskoja, ja mageita tapahtumia kun oli väkee ja autoja. .

jar
Viestit: 48
Liittynyt: 01 Maalis 2005, 15:43

Re: MINNE MENET HRCF ??

Viesti Kirjoittaja jar » 15 Tammi 2020, 11:43

Hei,

Aikaisemmin tässä viestiketjussa odotettiin kommentteja yhdistyksen hallitukselta. Alla muutama rivi aiheesta, mutta tämän tarkoituksena ei ole katkaista tätä sinällään hyvää ja suosittua keskusteluketjua.

Yhdistyksen hallituksessa on ketjussa kerrotuista asioista käyty eritasoisia keskusteluja jo muutaman vuoden ajan. Toki joukossa on myös uusia avauksia, joihin pitää paneutua vielä tarkemmin. Hallituksessa on huomioitu kilpailijamäärien väheneminen, aikanaan tehty kilpailijakyselyitä, käyty kevät- sekä syyskokouksissa keskusteluja ja koetettu ymmärtää todellisia syitä. Asiatiedon pohjalta on tehty etenemisestä hallituksen enemmistöpäätöksiä ja viety asioita eteenpäin päätettäväksi.

Esitetyt muutokset eivät täysin ole yksinomaan HRCF:n päätettävissä, mutta yhdistyksellä on mahdollisuus esittää asioita käsiteltäväksi kattojärjestön eri elimissä. Esitetyt asiat eivät ratkea tai muutu heti, esim. sarjan sääntömuutosten aikajänne on n. 1,5 vuotta eikä esitetyt asiat aina etene ollenkaan. Kattojärjestön eri elimissä asioista viime kädessä päättävät sinne tavalla tai toisella jäsenseurojen valitsemat henkilöt.

Jotta jatkossa ei jäisi epäselväksi mitä asioita ollaan esittämässä ja missä vaiheessa käsittely kulkee, hallitus päätti julkaista jatkossa tiivistelmän hallituksen kokousten pöytäkirjoista nettisivuillaan uutisena ja yksityiskohtaisemman pöytäkirjan jäsenistön kuukausikirjeessä.

jukka a
pj.

jämsänäijä
Viestit: 47
Liittynyt: 24 Loka 2018, 10:49

Re: MINNE MENET HRCF ??

Viesti Kirjoittaja jämsänäijä » 15 Tammi 2020, 14:04

Hienoa Jukka ! Avoimuus parantaa ehdottomasti tilannetta, sillä vaikka kaikki tietävät hallituksen painivan näiden asioiden parissa, loppuu monelta turhalta arvailulta siivet, kun konkretiaa alkaa näiden mainitsemiesi julkaisujen myötä tulla myös jäsenistölle. Muutoksen tie ei aina ole helppo ja nopea, mutta asioita voidaan ja pystytään muuttamaan oikealla asenteella, peukku sille ! Odotamme mielenkiinnolla ensimmäisiä uutisia !

mustonen j
Viestit: 168
Liittynyt: 21 Joulu 2003, 12:32

Re: MINNE MENET HRCF ??

Viesti Kirjoittaja mustonen j » 20 Tammi 2020, 10:33

Hienoa hallitus.Yritystä tehdä jotain.Uusia ideoita ja uutta tiedottamista.Miten se olikaan: ensin on idea,sitten sanat ja sitten teot.Noin asiat yleensä etenee.Tsemppiä ja voimia.

admin
Site Admin
Viestit: 125
Liittynyt: 06 Touko 2007, 17:08
Viesti:

Re: MINNE MENET HRCF ??

Viesti Kirjoittaja admin » 23 Helmi 2020, 12:41

Tässä ote HRCF:n kuukausitiedotteesta 2/2020 tiedoksi myös ei HRCF:n jäsenille:

HRT-SARJAN KEHITYS
Edellisen hallituksen kokouksen yhteenvedon mukaisesti hallitus on esittänyt AKK: lajiryhmille ajatuksia HRT:n kehityksestä:

1) Osallistumiskynnyksen madaltaminen
a. HRCF on esittänyt rallin lajiryhmälle sarjan kilpailuiden järjestämistä tulevaisuudessa ”kategoria 3” -kilpailuina.

i. Lajiryhmä keskusteli asiasta, mutta ei tehnyt mitään päätöstä/esitystä asiasta. Rallin Lajiryhmä nosti esille vaihtoehdon, jossa mahdolliset vapautukset koskisivat nimenomaan kuljettajia, ja näin ollen mahdollistaisi esimerkiksi tutustumislisenssien käytön sekä turvavarusteita koskevat vapautukset.

b. Historic-passit: Historic-lajiryhmä keskusteli HRCF:n esityksestä HTP-passeista sekä edelleen niiden tarpeellisuudesta. Nostettu esille myös kansallisen Historic-passin mahdollisuus.

i. Lajiryhmä nostaa esille toimintamallin, jossa HRCF (yhteistyössä lajiryhmän kanssa) selvittäisi kyselyllä todellisen tilanteen HTP-passien suhteen, eli kuinka paljon vanhentuneita passeja tällä hetkellä on ja miten määrä suhteutuu voimassaoleviin passeihin. Lisäksi tulee selvittää passien sisältämän tiedon eroavaisuudet. Ainakaan vuoden 2021 loppuun asti ei olla tekemässä mitään muutosta passikäytäntöihin kansallisiin historic-ralleihin. Mahdolliset toimenpiteet muotoutuvat selvitystyön perusteella.

c. Näytösajopassit
i. Näytösajon osalta keskusteltiin Näytösajo-passista. Historic-lajiryhmä esittää AKK:n hallitukselle, että jatkossa Näytösajopasseja voivat toteuttaa myös Janne Levänen, Juha Ikonen ja Reijo Halonen.

2) Luokkajako
a. Joissakin luokissa on edelleen vain vähän osallistujia. Kehityksestä on käyty keskusteluja mielekkään kilpailemisen lisäämiseksi. Muutoksista tiedotetaan hyvissä ajoin vuoden 2020 aikana.

3) Lisäluokat
a. Classic F -luokka
i. Luokan ajatuksena on ajaa nykyisillä F-ryhmän autoilla tietyin rajoituksin. Classic F - luokkaan kelvollisten autojen tulee olla ennen vuotta 1995 luokiteltuja, moottorissa saa olla enintään kaksi venttiiliä/sylinteri, lisäsäiliöillä varustetut iskunvaimentimet ja sequentiaalivaihteistot
on kielletty. Autot jaetaan eri luokkiin kuutiotilavuuksien mukaan. Tavoitteena olisi saada mukaan kilpailuihin hieman kehityksen kelkasta pudonneita F-ryhmän autoja, jotka eivät ole enää täysin kilpailukykyisiä esimerkiksi F-rallisarjassa, luokkaan voisi osallistua tietyin edellytyksin myös historic-autoilla, joiden HTP-passi on vanhentunut ja jotka muutoin täyttävät F-ryhmän määritelmät. Luokan olisi tarkoitus toimia HRT-sarjan lisäluokkana tulevaisuudessa. Mikäli luokka herättää kiinnostusta, pyritään luokka/sarja toteuttamaan kaikissa sarjakilpailuissa 2021 ja kokeiluluonteisesti jo tänä
vuonna ainakin osassa HRT-osakilpailuita. Tarkemmat säännöt julkaistaan kevään 2020 aikana.

4) Sarjasäännöt 2021
a. Säännöt tarkennetaan, kun Rallin lajiryhmä on tehnyt päätökset mahdollisista sääntömuutoksista vuodelle 2021.


Tässä siis asioita, joita HRCF on esittänyt AKK:n Historic- ja Rallin-lajiryhmille. Mitään päätöksiä asioista ei ole vielä tehty, mutta selvitystyö ja keskustelu on avattu. Toivottavasti asioissa saadaan konkreettisia päätöksiä mahdollisimman pian, HRCF tiedottaa asioiden etenemisestä heti kun mahdollista.

Luvilaine
Viestit: 7
Liittynyt: 03 Tammi 2020, 13:28

Re: MINNE MENET HRCF ??

Viesti Kirjoittaja Luvilaine » 05 Maalis 2020, 10:54

On ehdottomasti hyvä idea tuo classic f kokeilu..itsellä on siihen sopiva auto joka on myös tarkoitus muuttaa passin arvoiseksi tulevaisuudessa..ja eiköhän tuo ykkösryhmäkin tuosta vielä piristy ku päästään tästä huonosta talvesta eroon :D

jar
Viestit: 48
Liittynyt: 01 Maalis 2005, 15:43

Re: MINNE MENET HRCF ??

Viesti Kirjoittaja jar » 18 Maalis 2020, 16:57

Joitakin edellä mainittuja asiooita on menossa eteenpäin,

https://www.autourheilu.fi/uutiset/rall ... 13.2.2020/

Tomppa
Viestit: 65
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 00:15

Re: MINNE MENET HRCF ??

Viesti Kirjoittaja Tomppa » 19 Maalis 2020, 16:58

Mikä idea oli ehdottaa vain " kaksi venttiiliä per sylinteri "? Moniventtiili moottoreita on monissa pikkuluokan autoissa, jotka muuten sopisivat klassic F ryhmään.

Jalez99
Viestit: 90
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 20:14
Paikkakunta: Hollola

Re: MINNE MENET HRCF ??

Viesti Kirjoittaja Jalez99 » 27 Maalis 2020, 10:22

Ensisijainen kohderyhmä tälle luokalle on nimenomaan "vanhentuneet" F-ryhmäläiset kuten Asconat, Ladat, Escortit ym. 8-venttiiliset autot. Starlettien osalta kentältä on tullut kehitysidea, jolla niistä kiellettäisi tässä luokassa 5K-moottorit.

Jos luokassa sallittaisi moniventtiilimoottorit, söisi se luokan perusajatuksesta suurimman idean.

1995 luokitusraja otettiin mukaan suurelta osin sen takia, että mukaan saataisi myös talleihin jääneitä 8-venttiilisiä "trophy-autoja" kuten Pösö 106, Citroen AX, Skoda Favorit tyyppisiä autoja, jotka ei ole enää kilpailukykyisiä 16v Trophy-autoja vastaan. Tämä ei kuitenkaan ole se suurin kohderyhmä, jota houkutellaan.

Mitään lopullista ei ole tässä asiassa kiveen kirjoitettu, joten kaikki on vielä mahdollista. Jopa se ettei tänä vuonna ajeta enää yhtään rallia maailman tilanteesta johtuen. :(

jar
Viestit: 48
Liittynyt: 01 Maalis 2005, 15:43

Re: MINNE MENET HRCF ??

Viesti Kirjoittaja jar » 27 Maalis 2020, 15:58

Hanaa-lehti uutisoi tänään AKK:n tekemistä muutoksista historic-ralleihin.

KariB
Viestit: 355
Liittynyt: 12 Touko 2013, 12:38

Re: MINNE MENET HRCF ??

Viesti Kirjoittaja KariB » 28 Maalis 2020, 10:21

Ihan hyviä asioita menossa esityksiin,yksi auto löytyi minultakin näihin uusiin esityksiin,vielä tässä odotellaan tutustumislisenssin kohdalta,muutenkin HANAA lehdelle kiitos aktiivisesta otteesta,HYVÄÄ KEVÄTTÄ,TERVEYTTÄ.

Jalez99
Viestit: 90
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 20:14
Paikkakunta: Hollola

Re: MINNE MENET HRCF ??

Viesti Kirjoittaja Jalez99 » 06 Marras 2020, 19:24

Tässä vahvistus yhteen tulevaan muutoksen:

AKK:n hallitus hyväksyi kokouksessaan 30.10.20 HRCF:n rallin lajiryhmälle tekemästä ja rallin lajiryhmän puoltamasta esityksestä hyväksyä Historic Rally Trophy -arvosarjaa koskeva poikkeus rallin lajisääntöjen kohtaan 16 Kilpa-autot ja varusteet. Myönnettävänä poikkeuksena Historic Rally Trophy -sarjan kilpailuissa voidaan autoissa käyttää
FIA:n standardien mukaisia istuimia ja turvavöitä, joiden voimassaolopäivämäärä ei ole määräävä. Poikkeuspäätös koskee vain ko. arvokilpailusarjaa.

Toivottavasti ensi viikolla päästään julkaisemaan ensi kauden sarjasäännöt.

Vastaa Viestiin