MINNE MENET HRCF ??


jämsänäijä
Viestit: 47
Liittynyt: 24 Loka 2018, 10:49

MINNE MENET HRCF ??

Viesti Kirjoittaja jämsänäijä » 02 Tammi 2020, 11:20

Uusi vuosi on koittanut, mutta vanha tyyli näyttää jatkuvan. Kiuruvesi ralli aloittaa sarjakauden ja kilpailussa vain 83 autoa. Hisse autoja 31 + tasanopeus. Uutena historic harrastajana ykkösryhmän "uudistusta" mielenkiinnolla seurannut, kun oma automme k.o sarjaan valmistui syksyllä, suurin odotuksin valmistaudutaan, mutta listaa katsoessa ei liikaa hymyilytä. Neljässä luokassa yhteensä 5 autoa, omassakin olen ainoana (lk 2 ). Nyt pitäisi ajaa ykkösluokan "mestaruudesta" uudistetussa sarjassa, vaatii huumoria, vaikka itseään vastaan ajaen "voittaa" luokan, ei tunnelmaa juuri synny, saatika tätä "mestaruutta", jos toisessa luokassa on kaksikin osallistujaa, jää luonnollisesti pisteissä jälkeen. Sama murhe tosin muillakin. Olemmeko kohta siinä tilassa, että luokkia on pakko vähentää / yhdistää, vai onko se lopullinen kuolinisku ? Tiedän, että se ei ole ihannevaihtoehto, koska eri tehoiset autot eivät ole vertailukelpoisia, mutta tämä suuntaushan on jo kaikissa sarjan ulkopuolisissa kisoissa todellisuutta. Onko siis parempi, että mennään kuten nytkin ja jaksetaan uskoa, että kilpailijoita löytyy, vai kaadutaanko tässä valitettavasti saappaat jalassa ?

Rane
Viestit: 12
Liittynyt: 16 Tammi 2009, 11:15

Re: MINNE MENET HRCF ??

Viesti Kirjoittaja Rane » 02 Tammi 2020, 17:29

Tuo totta että autoja huolestuttavan vähän viivalla,mutta uskoisin että helmikuun kisan ilmoittautuneiden määrä kertoo vasta sitä asiaa,minkä verran autoja tulee sarjaan.

Valitettavasti itselläkin auto(t) edelleen kasausvaiheessa :(

KariB
Viestit: 355
Liittynyt: 12 Touko 2013, 12:38

Re: MINNE MENET HRCF ??

Viesti Kirjoittaja KariB » 02 Tammi 2020, 22:53

Mitäs jo aika kulunut nykypäivänä Ralliautoilusta ohi,on paljon erilaista autoharrastus harrastusta ja ne vanhat kaveritkin poistuvat luonnollista poistumaa sarjasta, jolla vielä jonkin laine polte rallitouhuun.Uskon vakaasti että nuoret eivät kiinnostu lajista,se on vähän niin kuin AKK nokkamiehet sanoivat,puusuksimiesten hommia historic.Jyväskylässä vuonna 1990 aloitettiin,puskatietokone kokosi ajajat,vuonna 1992 oli jo kiima järjestää kansallisia kisoja,ensimmäinen oli tarkoitus ajaa Kuhmoisissa,jostain syystä se siirtyi Toukokuulle Porvooseen.Jotain pitäisi tehdä,mutta uskon että enää ei ole mitään tehtävissä,aika on muuttunut,Tasanopeudessa näen kasvun elementtejä,katsokaapa vaikka Monten historic videoita YUOTUBESSA,joka vuosi yli 300 ajajaa ja mitä kalustoa.Uskon että Lammi rallissa päästään 70-ajajaan rallisarjassa,tasanopeudessa 30-kuskia.Sitä odotellessa.TV.KB

P1800
Viestit: 68
Liittynyt: 03 Elo 2007, 12:49
Paikkakunta: Kajaani

Re: MINNE MENET HRCF ??

Viesti Kirjoittaja P1800 » 02 Tammi 2020, 23:24

Ei rallien aika ole vielä ohi. Tulevana viikonloppuna Shell Piippolassa on 198 ilmoittautunutta autoa. Jotain pitäisi vaan keksiä että historicitkin kiinnostaisi enemmän. Olisko asfaltti sitten se viisastenkivi ?

js1
Viestit: 53
Liittynyt: 25 Joulu 2010, 21:38

Re: MINNE MENET HRCF ??

Viesti Kirjoittaja js1 » 03 Tammi 2020, 22:04

Onhan Suomessa muutama asfalttiralli ajettu. Ei ole ollut juuri kiinnostusta. Muutamia autoja vaan mukana. Suomen soratietkin on jo tosi isoja ja etenkin nopeita. Euroopan asfalttirallien tiestö on aika pientä tietä. Ei Suomessa ole riittävän pieniä kestopäällysteteitä.
On sääli,että hissehomma näivettyy. Ei itsellänikään ole juuri mahdollisuuksia muihin luokkiin ajamaan. F ryhmä on karannut käsistä jo vuosia sitten,eikä mihinkään sm luokkiin ole mitään mahkuja. Hisset on ollu oikeastaan ainoa järkevä ja taloudellisesti mahdollinen tapa harrastaa rallia. Nyt saattaa kiinnostus siirtyä harrasteraleihin.siellä on autoja ja kilpailua....Tasanopeus ei ole ehkä vielä ajankohtaista,mutta senkin aika saattaa vielä olla edessä?
Juha Selänne

jämsänäijä
Viestit: 47
Liittynyt: 24 Loka 2018, 10:49

Re: MINNE MENET HRCF ??

Viesti Kirjoittaja jämsänäijä » 03 Tammi 2020, 23:15

Nyt olisi ensiarvoisen tärkeää, että me kaikki hisse harrastajat omalta osaltamme koitamme tuoda lajiamme mahdollisuuksien mukaan esille. Te jotka olette näissä piireissä kauan pyörineet, tunnette varmasti monta harrastajaa, jolla ehkä on vielä auto ym kunnossa, mutta jostain syystä homma on jäänyt, heissä olisi se lisävara, jota tarvittaisiin kilpailujen onnistumisiin. Ainakin yksi vaihtoehto. Mutta kysymys kuuluukin, millä heidät saadaan takaisin, ehkä joitain helpotuksia lähtökynnykseen täytyisi tulla kattojärjestön puolesta, helppo sanoa, varmasti vaikeampi toteuttaa. Kiuruvesi-rallin peruuntuminen on kuitenkin vaarallinen merkki, puhumme kuitenkin seuramme sarjakisasta, joten asiaa ei voi sivuuttaa olankohautuksella. Näitä tuumii Jämsänäijä Risto Tiinus

tarvama2
Viestit: 173
Liittynyt: 24 Kesä 2007, 16:58

Re: MINNE MENET HRCF ??

Viesti Kirjoittaja tarvama2 » 03 Tammi 2020, 23:37

Valitettavasti 1-ryhmän ajokkeja ei vielä ole riittävästi ja autojen sekä kilpailujen sijainnit eivät ehkä kohtaa talvella. Uskon että kesäaikana, kun kilpailukohtaiset kustannukset ovat talvikisoja kohtuullisemmat, autojakin löytyy viivalle enemmän. Mielenkiinnolla olen seurannut Regularity-rallin, eli ns. Tasanopeuskisojen harrastajamäärien kasvua. Se on kilpailujen järjestäjille sopiva lisätulo. Kun katselee lähtöluetteloita, huomaa tasanopeuspuolella monta vanhaa varsinaista rallikuljettajaa mukana. Sinne kai täytynee kohta itsekin katsella. Valitettavasti myin tasanopeuspassillisen Mitsubishi GTI:n pois, eikä uusi omistaja näytä olevan kiinnostunut asiasta. Aloitellessani -60 luvulla en voinut ajatella, että itselläni lähtee Rantasalmen Sprintissä, sunnuntaina 5.1, käyntiin 7:s vuosikymmen autourheilun parissa. Kaikille harrastajille Hyvää ja Vauhdikasta Vuotta 2020.
PS. Voihan ryhmän 1 autolla osallistua vaikka ryhmän 2 kisoihin jos ei halua ajaa luokassaan yksin. Moni ykkösryhmäläinen antaa selkään ryhmän 2 autoille.

jämsänäijä
Viestit: 47
Liittynyt: 24 Loka 2018, 10:49

Re: MINNE MENET HRCF ??

Viesti Kirjoittaja jämsänäijä » 04 Tammi 2020, 00:00

Totta, kyse ei nyt tietenkään ole vain ykkösryhmästä, vaikka itselle tärkeä onkin. Kyse on kokonaisuudesta, toivottavasti kesä tuo muutoksen, sitä ennenkin on pari kisaa.

KariB
Viestit: 355
Liittynyt: 12 Touko 2013, 12:38

Re: MINNE MENET HRCF ??

Viesti Kirjoittaja KariB » 04 Tammi 2020, 09:43

Meillä on sellainen mies kun RAFU,jonka on tehnyt hienoja tilastoja,selailkaapa niitä ja niinikuin talousmiehet tutkivat.Minun ajatuksia käppyröistä,kaikkien osanottajien määrä ralleissa vuonna 1991 yhtä kuin 9922 vuonna 2019 päälle 2000.Historic näyttää ihan selvästi kilpailijamäärän laskun,kun kilpailumäärät Historicissa nousivat yli puolella, oliko vuonna 2004.Eli yksi minun ajatuksia tilastoihin onko historic kisoja liikaa,autoakin pitäisi säästää ja kunnostaa, ei riitä osanottajia.Harrasterallista ei ainakaan historicin puitteissa tullut vakavaa kilpailijaa HRCF,mutta yleisen rallipuolella asia voi ollakin toinen,mutta ne on toisten murheita.Se on ainakin selvää Rallin suosio yleisissä ralleissa pudonnut 60-prosenttia,vuodesta 1991.Tutkikaapa ja vetäkääpä johtopäätöksiä tilastoista,unohdetaan ajatus,minusta TUNTUU.Minun mielipide,historic autoilla ajetaan vaan historic kisoja,ei olla arvokkailla autolla täyteluokkana muissa kisoissa,numeroilla yli sata,ja kaikki autot samassa luokassa.

honkkis
Viestit: 7
Liittynyt: 07 Loka 2009, 22:28

Re: MINNE MENET HRCF ??

Viesti Kirjoittaja honkkis » 04 Tammi 2020, 12:28

Eihän sinne nopeiden kilpailijoiden vastukseksi uskalla hitaammat harrastajat lähteä.Sotkevat pian koko sarjan voitosta ajavien kilpailut.

Pumppujalka
Viestit: 58
Liittynyt: 03 Elo 2011, 14:35

Re: MINNE MENET HRCF ??

Viesti Kirjoittaja Pumppujalka » 04 Tammi 2020, 15:04

Sitä vartenhan tuo näytösajoluokka on luotu! Siellä ei tarvitse ajaa hampaat irvessä kilpaa vaan voi nautiskella omalla vauhdilla

P1800
Viestit: 68
Liittynyt: 03 Elo 2007, 12:49
Paikkakunta: Kajaani

Re: MINNE MENET HRCF ??

Viesti Kirjoittaja P1800 » 04 Tammi 2020, 15:43

X2
Viimeksi muokannut P1800, 04 Tammi 2020, 15:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

P1800
Viestit: 68
Liittynyt: 03 Elo 2007, 12:49
Paikkakunta: Kajaani

Re: MINNE MENET HRCF ??

Viesti Kirjoittaja P1800 » 04 Tammi 2020, 15:45

X2
Viimeksi muokannut P1800, 04 Tammi 2020, 15:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

P1800
Viestit: 68
Liittynyt: 03 Elo 2007, 12:49
Paikkakunta: Kajaani

Re: MINNE MENET HRCF ??

Viesti Kirjoittaja P1800 » 04 Tammi 2020, 15:46

Pumppujalka kirjoitti:
04 Tammi 2020, 15:04
Sitä vartenhan tuo näytösajoluokka on luotu! Siellä ei tarvitse ajaa hampaat irvessä kilpaa vaan voi nautiskella omalla vauhdilla
Ehdotin täällä tällaista jo 29.10 2009 eli parempi myöhään kun ei milloinkaan.

Luotaisiin trophyyn nk. Classic luokka, joka lähtisi ensin ennen (tai jälkeen) oikeita historic luokkia. Autoille otettaisiin ajat, mutta niitä ei julkaistaisi ollenkaan. Kuljettajille annetaisiin ajat kuitenkin autoon. Tämä voisi tuoda uusia harrastajia mukaan kun kynnys lähteä ajamaan voisi olla pienempi. Ajo olisi rentoa kun ei tarvitseisi katsella koko ajan peiliin ja "suvun mainekaan" ei olisi katkolla tulostaululla. Luonnollisesti tässä Classic luokassa ei myöskään jaettaisi palkintoja. Sitten kun huomaa että ajallisesti ei olekkaan tien tukkona omassa luokassaan voisi siirtyä vaikka oikeaan kilpaluokkaan muiden sekaan. Toisikko tämä mukaan uusia harrastajia tähän hienoon lajiin ?

Itse uskon vanhojen autojen (60-luku) osalta asfalttiin, koska ei niitä mielellään enää lähdetä näreikköihin hajottamaan. Voi toki olla että olen taas 10 vuotta edellä aikaa 😁

taskinen
Viestit: 27
Liittynyt: 28 Marras 2012, 18:37

Re: MINNE MENET HRCF ??

Viesti Kirjoittaja taskinen » 04 Tammi 2020, 17:21

En minäkään usko että rallit ihan ohi on , syksyllä englannisa ajettiin RAC historic rally 32 pätkää viitenä päivänä ek kilsoja n500km,osallistujia n150kpl
suomessa vuosikausia selitelty että ajettava FIA säännöillä, että helppo lähteä ulkomaille,. . .? samat 4-7 ukkoa käynyt ajelemassa siellä,sen takia ei suomessa tarvitse olla fia säännöt kotimaisessa hisse sarjassa, Nyt viimeistään on herättävä siihen miten porukat saadaan hisse sarjaan, jos se on että ajetaan vanhettuneilla passeilla niin sitten ajetaan , jos penkkien tai vöitten päivämäärät vanhoja mutta kunnossa , niin sitten niilä saa ajaa, turvallisuudesta ei saa tinkiä, mutta pilkun nussinta pois, pohditaan onko luokkia jo liikaa, voisiko kaikki gr 2 1300cc vanhakoppa ekkerit ajaa samassa luokassa vai neljässä, ym ym,viime vuosi katastrofaalinen lähtijämäärien suhteen , täksi vuodeksi lisää luokkia. . .? ? ?onko nuottiluokat välttämättömiä sarjassa, , , ehkä pari luokkaa riittäisi,itsellä ongelmia löytää kartturia jolla olisi kaikki vermeet ja lisenssit kunnossa , meinaa kallistua harrasterallien puolelle sen takia, takavuosina uusien ikäkausien mukaanotto kiima oli niin kova että et ehtinyt autoa saada valmiiksi kun oli jo otettu uudet ikäkaudet mukaan, silti sarjan osanotoltaan suurin luokka poistettiin kun se ei ollut FIA luokka 850cc, ? ? ?, virheitä on thty mutta nyt olisi viimeinen aika tehdä jotain millä säaadaan porukat mukaan, toki muualtakin löytyy syitä harrastamisen vähenemiseen , viime viikolla eräs kaveri keskisuomesta kertoi että oli käynyt yrittämässä katsastaa rakentamaansa hisse ralliautoa ja konttorilla ei oltu enää hyväksytty tehtyjä muutoksia , vaan punakilvet olivat kuulemma ainoa voihtoehto, siihen tyssäsi ko ralliauton tulo hissekisoihin , kaveri sanoi ettei aio jatkaa projektia ,ehkä ajaa jotain sprinttejä,tms.
K.Taskinen

Vastaa Viestiin