Kisojen luokkajako ehdotus


Vastaa Viestiin
Tomppa
Viestit: 65
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 00:15

Kisojen luokkajako ehdotus

Viesti Kirjoittaja Tomppa » 01 Huhti 2020, 15:38

Olisiko Hisseen järkevä luokkajako seuraava.
-Ryhmät 1,2,N ja A alta 1L
-Ryhmät 1 ja N alta 1,3L
-Ryhmät 1 ja N alta 1,6 L
-Ryhmät 1 ja N yli 1.6L ei 4wd
-Ryhmät 2,4 ja A alta 1,3L
-Ryhmät 2,4 ja A alta 1,6L
-Ryhmät 2,4 ja A alta 2.0L
-Ryhmät 2,4, N ja A yli 2.0L
-Nuotti Alle 1600
-Nuotti Yli 1600
8 luokkaa pimeeseen ja 2 nuottiin. Saataisiin enemmän luokkiin lähtijöitä.
Ikäkausi pisteitä voisi sitten laskea kisan jälkeen jos ajetaan sarjakisoja.
Lisätkää parannus ehdotuksia.

Pumppujalka
Viestit: 58
Liittynyt: 03 Elo 2011, 14:35

Re: Kisojen luokkajako ehdotus

Viesti Kirjoittaja Pumppujalka » 01 Huhti 2020, 18:37

Entäs näin ?
Ikäkausi -69 + ryhmä 1 ja N
Alle 1000
Alle 1300
Alle 1600
Yli 1600, ei 4wd
Ikäkaudet G2 - J2
Ryhmät 2, 4 ja A + N 4wd
Alle 1300
Alle 1600
Alle 2000
Yli 2000
Nuotti alle 1600
Nuotti yli 1600

tarvama2
Viestit: 173
Liittynyt: 24 Kesä 2007, 16:58

Re: Kisojen luokkajako ehdotus

Viesti Kirjoittaja tarvama2 » 01 Huhti 2020, 22:21

Mielestäni numero ja kirjain luokkia ei pidä missään nimessä sekoittaa keskenään. Nykyinen luokkajako riittää. Luokkien rukkaaminen saattaa vielä vähentää kilpailojoita. Pidän aiempia ajatuksia Aprillipilana, eli Aprillia jne.

Jalez99
Viestit: 90
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 20:14
Paikkakunta: Hollola

Re: Kisojen luokkajako ehdotus

Viesti Kirjoittaja Jalez99 » 02 Huhti 2020, 11:15

Luokkajaosta on riittänyt keskustelua siitä asti kun tämä uusi luokkajako muutamia vuosia takaperin tuli.

Alunperin luokkia haluttiin lisätä, jotta eri ikäkausien autoille tarjotaan mahdollisuus mielekkäämpään kilpailuun saman ikäisten ja samojen tekniikkasääntöjen mukaisten autojen kanssa.

Tällä ei kuitenkaan saatu houkuteltua lisää vanhoja autoja eikä oikein muitakaan. Viime aikoina keskusteluista on ollut aistittavissa selvästi viesti, että luokkia on liikaa eikä kilpaileminen 1-3 auton luokissa ole mielekästä. Osanottajien vähyys johtuu useista asioista, eikä luokkajakoa yksin voi syyttää. Yhtään yksittäistä syytä ei ole, vaan kokonaisuus on useiden asioiden summa.

Nyt helpotuksia saadaan HTP-passien voimassaoloille, mahdollisesti myös vanhentuneet penkit ja vyötkin sallitaan ensi kaudelle. Olen kuullut, että myös kansallisten lisenssien osalta käytäntöjä tullaan keventämään. Aika monia asioita on muuttumassa, jotta osallistumisen kynnystä saadaan matalammaksi. Myös luokkajakoon tullaan varmasti tekemään muutoksia JOS asiasta löytyy selkeä punainen lanka, joka sopisi mahdollisimman monille. Luokkajako tulee aina olemaan kompromissi, jokaista harrastajaa miellyttävää ratkaisua ei vaan yksinkertaisesti ole.

Heitetään joukkoon yksi ehdotus lisää luokkajaosta:

Luokka Ikäkaudet Ryhmät Kuutiotilavuus Vuodet
Historic ykkösryhmä
1 G1, G2, H1, H2 ja I 1 ja 3 enintään 1000 cc 1966 - 1981
2 G1, G2, H1, H2 ja I 1 ja 3 enintään 1300 cc 1966 - 1981
3 G1, G2, H1, H2 ja I 1 ja 3 enintään 1600 cc 1966 - 1981
4 G1, G2, H1, H2 ja I 1 ja 3 yli 1600 cc 1966 - 1981
Historic -69
5 E, F ja G1 T, GT, 2 - 4 enintään 1000 cc - 1969
6 E, F ja G1 T, GT, 2 - 4 enintään 1300 cc - 1969
7 E, F ja G1 T, GT, 2 - 4 enintään 1600 cc - 1969
8 E, F ja G1 T, GT, 2 - 4 yli 1600 cc - 1969
Historic -70-81
9 G2, H1, H2 ja I 2 ja 4 enintään 1300 cc 1970 - 1981
10 G2, H1, H2 ja I 2 ja 4 enintään 1600 cc 1970 - 1981
11 G2, H1, H2 ja I 2 ja 4 enintään 2000 cc 1970 - 1981
12 G2, H1, H2 ja I 2 ja 4 yli 2000 cc 1970 - 1981
Historic -90
13 J1 ja J2 N, A ja B enintään 1300 cc 1982 - 1990
14 J1 ja J2 N, A ja B enintään 1600 cc 1982 - 1990
15 J1 ja J2 N, A ja B enintään 2500 cc 1982 - 1990
16 J1 ja J2 N, A ja B 4wd tai yli 2500 cc 1982 - 1990
Nuottisarja, ennakkotutustuvat luokat
17 E, F ja G1 T, GT, 1 - 4 vapaa - 1969
18 G2 – J2 1 – 4, N, A, ja B enintään 1600 cc 1970 - 1990
19 G2 – J2 1 – 4, N, A, ja B enintään 2500 cc 1970 – 1990
20 G2 – J2 1 – 4, N, A, ja B 4wd tai yli 2500 cc 1970 – 1990

taskinen
Viestit: 27
Liittynyt: 28 Marras 2012, 18:37

Re: Kisojen luokkajako ehdotus

Viesti Kirjoittaja taskinen » 02 Huhti 2020, 11:46

Tuo jalez99 ehdottama luokkajako näyttäisi hyvältä,mutta luokat15,ja 16 sekä 19 ja 20,mikä niiden erottamisen syy on, mitä autoja näihin kuuluu,että ne pitäisi eroittaa yli aj alle 2500cc onko niihin molempiin lähtijöitä, kun muissa ikäkausissa se on yli 2000cc

Jalez99
Viestit: 90
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 20:14
Paikkakunta: Hollola

Re: Kisojen luokkajako ehdotus

Viesti Kirjoittaja Jalez99 » 02 Huhti 2020, 14:00

Lähinna luokat 15, 16 ja 19, 20 on tässä EHDOTUKSESSA jaettu sen takia, että 4wd-autot tulevat varmasti yleistymään ja niitä vastaan kilpaileminen 2wd-autolla ei välttämättä ole varsinkaan talvella kovin mielekästä. Lisäksi varsinkin J-ikäkauden autoista löytyy paljon 2wd-autoja, jotka on kuutiotilavuudeltaan yli 2000cc, joten "vanhalla" jaolla ne menisi yli 2000cc luokkaan nelikkojen sekaan. Ehkä tämä on enemmän nuottiluokan "ongelma", mutta toki "pimeeseen" ajaviakin nelikoitakin on varmaan tuloillaan.

Pumppujalka
Viestit: 58
Liittynyt: 03 Elo 2011, 14:35

Re: Kisojen luokkajako ehdotus

Viesti Kirjoittaja Pumppujalka » 02 Huhti 2020, 15:55

Kyllähän tuo Jalez99:n ehdotus paras on sarjan kannalta. Siinä toteutuu varmasti parhaiten se, että suurinpiirtein samantasoiset autot ajavat toisiaan vastaan. Tuo luokkien määrä on toki hieman isompi, mutta ei kai se nyt ongelma voi olla! Korkeintaan kisan järjestäjällä menee muutama euro enemmän palkintoihin. Sarjan ulkopuolisille kisoille varmaankin kelpaa muutkin jaot (esim. nuo edellä mainitut).

tarvama2
Viestit: 173
Liittynyt: 24 Kesä 2007, 16:58

Re: Kisojen luokkajako ehdotus

Viesti Kirjoittaja tarvama2 » 02 Huhti 2020, 18:01

Ainoa järkevä luokkajako on nykyinen. Miksi se tuntuu vastenmieliseltä. Ymmärtäisin jos ajatellaan järjestäjän kannalta asiaa. Tulisi halvemmaksi hankkia vähemmän palkintoja, kun on vähemmän luokkia. Tosin tulotkin vähenisivät, koska kilpailjamäärä kilpailuissa pienenisi. Kenelle muulle kuin järjestäjälle se on eduksi?
Ei ainakaan Historic kisojen osallistujille. Mielestäni säännöt yleisesti ottaen pitää noudattaa Kansainvälisen kattojärjestön sääntöjä, näissä lajeissa joissa kilpaillaan myös kansainvälisesti. Suomessahan on kansallisia sääntöjä " vanhetuneille luokituksille" mm, F-ryhmä. Historic autot eivät suoraan käy F-ryhmään, eikä F-ryhmäläiset Historic kisoihin. Pidetään siis omat luokkamme, eikä sotketa niitä.

taskinen
Viestit: 27
Liittynyt: 28 Marras 2012, 18:37

Re: Kisojen luokkajako ehdotus

Viesti Kirjoittaja taskinen » 02 Huhti 2020, 19:34

eiköhän se näissä luokkajako pohdinnoissa ole idea se että mahdollisimman monelle autolle eri ikäkausissa olisi luokka, mutta olisi mahdollisimman vähän luokkia, missä on vain yksi tai kaksi osallistujaa , koska sehän ei ole varsinaista kilpailua ainakaan wikipedian mukaan,tai ainakaan mielekäistä sellaista, mutta voisihan pohtia että olisi yksi luokka jossa saa ajaa FIA sääntöjen mukaisella autolla ja passilla ja varusteilla ja siinä olisi kaksinkertainen osallistumis maksu, ns FIA-lisä. . .ja eihän se osallistumis määrä voi juurikaan nykysestä enää vähentyä. Viime kilpailussakin oli monta luokkaa ilman yhtään lähtijää ja monta jossa vain yksi lähtijä.

tarvama2
Viestit: 173
Liittynyt: 24 Kesä 2007, 16:58

Re: Kisojen luokkajako ehdotus

Viesti Kirjoittaja tarvama2 » 02 Huhti 2020, 20:01

Harrastemoottoriurheilujärjestö on ominut ne kilpailijat joiden kalusto ei kelpaa tai halu kilpailla AKK:n alaisissa kisoissa ei miellytä. Kilpailkoon sitten siis Hamun kisoissa, siellähän luokkia myös riittänee, ja taitaa olla vielä enemmän kuin AKK:n kisoissa. Molemmille pitää antaa mahdollisuus. Tiedän toki muutamia kilpailijoita joilla on passitettu auto, mutta eivät osallistu sillä AKK:n " Hisse"kisoihin, Valittavat sarjakisoissa osallistujien vähäsyyttä, eivätkä halua kuitenkaan lisätä niitä, itse osallistumalla. Tosi syy ei ole luokkajako, vaan muut syyt. Kallista, ajovarusteet maksavat paljon, passi vanha ym. Vauhtiaan voi aina kuitenkin verrata muihin kilpailijoihin, vaikka olisikin luokassaan ainoa. Nopeusjärjestyksen mukaan saa tästä selvän käsityksen. Käytännössähän kaikki ajavat kuitenkin toisiaan vastaan, huomioiden Categoriat ja luokat. Uskon vahvasti siihen, että maailma ei parane yhtään luokkajakoja muuttamalla, päinvastoin.Pysyttäköön siis entisessä järjestelmässä. Usein asioihin otetaan kantaa niiden ulkopuolelta ja siellähän se asiantuntemus yleensä on!

taskinen
Viestit: 27
Liittynyt: 28 Marras 2012, 18:37

Re: Kisojen luokkajako ehdotus

Viesti Kirjoittaja taskinen » 02 Huhti 2020, 21:36

näillä luokka jako muutoksilla tietenkin halutaan lisää harrastajia samoihin kisoihin , myös sieltä hamun kisoista ja muualtakin, toki ymmärrän että joittenkin mielestä se kiva piiri pieni pyörii nykysellään 30-40 kilpailijaa ja jokaisella oma luokka on ihan kiva, mutta kun passitettuja autoja taitaa olla yli 400kpl, niin siellä varmaan on halukkaita myös tulla mukaan,kunhan olosuhteet ja säännöt ovat heiile mieleiset, muutoksilla haetaan aina uutta kasvua, uutta tulemista,ei niihin pidä aina suhtautua negatiivisesti ,nyt on nähty nykyinen malli sitten nähdään seuraava,ainahan voidaan tulla takaisin jos uusimalli ei toimi.ja nythän AKK on tullut vastaan siinä passiasiassa ja varusteitten leimoissa , niin varmaan herättelee monia tulemaan.

admin
Site Admin
Viestit: 119
Liittynyt: 06 Touko 2007, 17:08
Viesti:

Re: Kisojen luokkajako ehdotus

Viesti Kirjoittaja admin » 14 Kesä 2020, 12:39

HRCF:n hallitus on kokouksessaan 14.6.20 päättänyt ehdottaa kausille 2021-2022 seuraavaa luokkajakoa HRT-sarjaan.

LOPULLINEN PÄÄTÖS LUOKKAJAOSTA TEHDÄÄN HEINÄKUUN 2020 AIKANA. ASIAAN LIITTYVÄT JÄSENISTÖN JA HARRASTAJIEN KOMMENTIT/KESKUSTELUT OLISI HYVÄ OLLA HALLITUKSEN TIEDOSSA 18.7.2020 KEVÄTKOKOUKSEEN MENNESSÄ!

Luokka Ikäkaudet Ryhmät Kuutiotilavuus Vuodet
Historic ykkösryhmä
1 G1, G2, H1, H2 ja I 1 ja 3 enintään 1000 cc 1966 - 1981
2 G1, G2, H1, H2 ja I 1 ja 3 enintään 1300 cc 1966 - 1981
3 G1, G2, H1, H2 ja I 1 ja 3 enintään 1600 cc 1966 - 1981
4 G1, G2, H1, H2 ja I 1 ja 3 yli 1600 cc 1966 - 1981
Historic -69
5 E, F ja G1 T, GT, 2 - 4 enintään 1000 cc - 1969
6 E, F ja G1 T, GT, 2 - 4 enintään 1300 cc - 1969
7 E, F ja G1 T, GT, 2 - 4 enintään 1600 cc - 1969
8 E, F ja G1 T, GT, 2 - 4 yli 1600 cc - 1969
Historic -70-81
9 G2, H1, H2 ja I 2 ja 4 enintään 1300 cc 1970 - 1981
10 G2, H1, H2 ja I 2 ja 4 enintään 1600 cc 1970 - 1981
11 G2, H1, H2 ja I 2 ja 4 enintään 2000 cc 1970 - 1981
12 G2, H1, H2 ja I 2 ja 4 yli 2000 cc 1970 - 1981
Historic -90
13 J1 ja J2 N, A ja B enintään 1300 cc 1982 - 1990
14 J1 ja J2 N, A ja B enintään 1600 cc 1982 - 1990
15 J1 ja J2 N, A ja B enintään 2500 cc 1982 - 1990
16 J1 ja J2 N, A ja B 4wd tai yli 2500 cc 1982 - 1990
Nuottisarja, ennakkotutustuvat luokat
17 E, F ja G1 T, GT, 1 - 4 vapaa - 1969
18 G2 – J2 1 – 4, N, A, ja B enintään 1600 cc 1970 - 1990
19 G2 – J2 1 – 4, N, A, ja B enintään 2500 cc 1970 – 1990
20 G2 – J2 1 – 4, N, A, ja B 4wd tai yli 2500 cc 1970 – 1990

HRCF Hallitus

Vastaa Viestiin