Henkilövalinnoista syyskokoukseen


samit
Viestit: 40
Liittynyt: 31 Joulu 2010, 12:10

Re: Henkilövalinnoista syyskokoukseen

Viesti Kirjoittaja samit » 31 Loka 2020, 19:30

Hienoa että pj kisaan on saatu porukkaa. Olisi hyvä tietää sinusta Jarmo vähän enemmän kun itselle ainakin uusi tuttavuus. Voisitko laittaa pikkusen tarkempaa henkilö esittelyä? Muitakin pj ehdokkaita olisi hyvä saada esiin. T. Sami Tuominen

tarvama2
Viestit: 183
Liittynyt: 24 Kesä 2007, 16:58

Re: Henkilövalinnoista syyskokoukseen

Viesti Kirjoittaja tarvama2 » 01 Marras 2020, 18:10

Hienoa, löytyy lisää osaamista. Mikäli muistan oikein , Jarmo oli aikoinaan AKK:ssa "kilpailusihteerinä", mikä vastaa nykyistä lajipäällikköä. Hän on todella pitkänlinjan harrastaja autourheilussa. Tervetuloa ehdolle.
Tv. MJT

Jarmo Leivo
Viestit: 2
Liittynyt: 27 Loka 2020, 19:20

Re: Henkilövalinnoista syyskokoukseen

Viesti Kirjoittaja Jarmo Leivo » 03 Marras 2020, 11:01

Matin kommenttiin lisäyksenä. Kokemusta kilpailijana ralleissa niin kuljettajana kuin kartturinakin alkaen vuodesta -78. Lisäksi kilpailun järjestämispuolelta. Esim. Hankirallin Kilpailunjohtajana 2002-2005. Lisäksi muita luottamustoimia autourheilussa

KariB
Viestit: 355
Liittynyt: 12 Touko 2013, 12:38

Re: Henkilövalinnoista syyskokoukseen

Viesti Kirjoittaja KariB » 03 Marras 2020, 12:15

ESA Lindroos,keskusteltua Esan kanssa PJ ehdokkuudesta,Esa ei ihan vielä,vaikka tulevina vuosina lupautuneena,opettelee eläketöimitymiseen. Uudet ehdokkaat,kaikki mukavia miehiä,kauan olleet mukana,kysymyksiä heille tulevaisuudesta,miten kehitäiset HRT sarjaa,onko nyt kaikki hyvin,miksi osanottaja määrät laskevat,oletko seurannut tasanopeutta,miten suhtaudut asiaan,vaikka kuski voittaa HRT osakilpailuja ja myös yleiskilpailun,ei silti mahdollisuus ikäluokassaan voittaa mestaruutta,kun liian vähän kanssakilpailijoita luokassa,onko oikeudenmukaista?TV.KB

Jalez99
Viestit: 90
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 20:14
Paikkakunta: Hollola

Re: Henkilövalinnoista syyskokoukseen

Viesti Kirjoittaja Jalez99 » 04 Marras 2020, 16:35

En ole asettumassa puheenjohtajakisaan ja HRCF:n hallituksessakin minulla on vielä 1 vuosi jäljellä, joten kommentoin mm. KariB:n esille nostamia asioita ihan muuten vaan.

Rallissa on kokonaisuudessaan harrastajat ja kilpailijamäärät tippuneet rajusti, tässä tilanteessa myös Historic-kilpailjoiden määrä ja suoritteet ovat laskeneet. Ongelma on siis rallissa yleisesti, ei pelkästään Historicissa. Historicissa tilanne kuitenkin tulee varmasti näkymään jatkossa muutaman vuoden sisällä vielä rajummin, koska me kaikki vanhenemme eikä uusia harrastajia tule juurikaan lisää. Tämäkin ongelma on yleisesti koko rallissa, koska uusia harrastajia lajin pariin tulee oikeastaan vain Nuorten luokan kautta. Ralli on siis menettänyt kokonaisuudessaan suosiotaan, koska tarjolla on nykyisin "uudelle" nuorelle ja potentiaalisille harrastajakunnalle niin paljon muutakin motorsporttia ja muutenkin houkuttelevia ja mielenkiintoisia harrastuksia mm. E-Sports tarjoaa hyviä vaihtoehtoja nuorille myös motorsportin saralla.

Rafun rallin lukumäärätilastoja ( https://www.historicrallyclubfinland.fi ... astot.html ) katsomalla voi nähdä miten paljon harrastajamäärät ovat laskeneet viimeisen 5-10 vuoden aikana, kuitenkin ralleja järjestetään yhtä paljon kuin ennenkin. Voisi siis sanoa, että nykyiselle harrastajamäärälle järjestetään "liikaa" kilpailuita, jotta kaikkiin ralleihin saataisi riittävä ja järkevä osanottajamäärä. Esimerkkinä voi kertoa, että AKK:n kilpailukalenterissa 2020 on ollut 39 rallia ja rallin harjoituskilpailut mukaan lukien yhteensä 68 tapahtumaa. Näistä toki koronan vuoksi peruttiin alkuvuodesta suuri osa. Nämä on hurjia kilpailumääriä, ottaen huomioon sen että ”aktiivisia” 1-ohjaajia vuoden 2019 kaikissa rallikilpailuissa on ollut 953kpl ja vuonna 2020 varmasti huomattavasti vähemmän. Tähän kun lasketaan päälle vielä rallisprint-kilpailut ja kilpailevan järjestön kilpailut mukaan, ollaan jo yli 100 kilpailun tarjonnassa.

Kun aikanaan historic-rallia ajettiin pelkästään HRT-sarjaa edeltäneissä historic-sarjoissa, elettiin historicin kulta-aikoja ja osanottajamäärät olivat suuria. Osanottajia riitti ja ns. suuret ikäpolvet olivat siinä iässä, että historicin kautta elettiin "uutta nuoruutta" tai toteutettiin nuoruuden unelmia rallin ajamisesta. Nyt tämä ikäpolvi alkaa loistaa poissaolollaan luontaisesta syystä, ikä alkaa painaa. Aikanaan kun mukaan otettiin uusia ikäkausia (I ja J) oletettiin ja toivottiin, että tämä toisi seuraavia sukupolvia mukaan historic-kisoihin. Näin ei kuitenkaan ole käynyt, ainakaan siinä mittakaavassa mitä odotettiin. Varsinkin J-ikäkauden osalta ihmettelen, missä on kilpailijat? J-ikäkauteen passitettuja autoja on meillä yli 60kpl, mutta kisoissa niitä ei näy kuin muutamia.

Siinä vaiheessa kun historic-luokkia alettiin ajamaan käytännössä lähes kaikissa järjestettävissä ralleissa, harrastajat alkoivat jakaantumaan huomattavasti suurempaan määrään kilpailuita. Toki tässä vaiheessa täytyy todeta, hyvä että on tarjontaa jokaiselle. HRCF:n tehtävä on kehittää HRT-sarjasta niin houkutteleva, että historic-harrastaja ei muita kisoja halua ajaa.

Miten tätä kehitystä tehdään? Jo monena vuonna olemme järjestäneet keskustelutilaisuuksia, jossa voidaan keskustella mitä harrastajat haluavat. Näihin tilaisuuksiin on tullut vain kourallinen ihmisiä, jotka ovat joka vuosi lähes poikkeuksetta samoja ihmisiä. Äänekkäimpiä arvostelijoita ja moittijoita ei paikalla näy. Viime viikolla kyselin mielipiteitä ensi kauden pistelaskusta, kommentteja tuli 7, neljältä eri henkilöltä. Ei tämäkään liikaa keskustelua aiheuttanut.

Mitä tulee keskusteluun yleiskilpailusta ja sen arvostamisesta, voi sanoa että kyseessä on ns. ikuisuuskysymys. Ne kenellä on autot, joilla voi yleiskilpailuvoitosta tai yleiskilpailupisteistä ajaa, ovat sen kannalla. Kuinka monta autokuntaa tai kuskia meillä on, jotka tätä tosissaan tavoittelevat? Maximissaan 5-10, jos sitäkään. Kaikki muut (nykytilanteessa 40-50kilpailijaa) kilpailevat enemmän tai vähemmän tosissaan VAIN luokkasijoituksista. Yleiskilpailusta jaettavat pisteet muuttaisivat asetelmat automaattisesti niin, ettei pikkuluokan autolla voi voittaa mestaruuksia. Onko yleiskilpailupisteille oikeasti tarvetta? Lisääkö se osallistujia? Itse olisin taipuvainen väittämään, että tällä ei saada yhtään osallistujaa lisää, vaan uskoisin tämän vain vähentävän osallistujia. Ja miten ylipäätään olisi tässä nykymallissa mahdollista ajaa yksistä yleiskilpailupisteistä, jos kuitenkin ajamme viidestä eri mestaruudesta?

Yhtenä vaihtoehtona on esitetty myös FIA-pistelaskua, jossa jaetaan kategoriakohtaiset ”yleiskilpailupisteet” ja lisäksi tietenkin luokkapisteet. Tämä malli on ehdottomasti tutkinnan ja miettimisen arvoinen, mutta tämäkin malli valitettavasti suosii ”isoja ja nopeita” autoja. Myös muita pistelaskumalleja on jo mietitty, mutta kauden 2021 osalta ”deadline” painaa päälle, joten ensi kausi varmaankin ajetaan pistelaskun osalta kuten kausi 2020.

Hyvät harrastajat, jos haluatte ääntänne ja mielipiteitänne kuuluviin, tulkaa kokouksiin/keskustelutilaisuuksiin ja kommentoikaa/antakaa palautetta suoraan hallituksen jäsenille tai täällä HRCF:n keskustelupalstalla. Tieto ja toiveet menevät perille huomattavasti paremmin kuin omaan partaan jupisemalla tai Somessa kirjoittelemalla.

Varmasti monia asioita olisi voitu tehdä toisin vuosien varrella niin AKK:n kuin HRCF:n toimesta, mutta kuten jo aiemmissa viesteissä on tullut esille, hallituspaikkoja on nyt HRCF:ssä tarjolla ja tätä kautta aukeaa mahdollisuuksia päästä vaikuttamaan Historic-rallia koskeviin asioihin ja tulevaisuuteen.

Rohkeasti mukaan!

Janne Levänen

Rallihemmo
Viestit: 3
Liittynyt: 07 Heinä 2018, 17:29

Re: Henkilövalinnoista syyskokoukseen

Viesti Kirjoittaja Rallihemmo » 04 Marras 2020, 21:42

Reijo Rintala on antanut suostumuksensa valita hänet hallitukseen tasanopeuden edustajana Jarmo Vesalan tilalle.

jämsänäijä
Viestit: 47
Liittynyt: 24 Loka 2018, 10:49

Re: Henkilövalinnoista syyskokoukseen

Viesti Kirjoittaja jämsänäijä » 05 Marras 2020, 08:34

Janne Levänen kirjoitti hyvän mielipiteen, joka kannattaa lukea ajatuksella. Sivusta huutelemalla ei saavuta mitään, vain osallistumalla voi vaikuttaa. Olen itsekin ollut ja aion olla jatkossakin innokas kommentoimaan keskusteluja, täällä palstalla tosin vain. Olen varmaan oman "äänekkyyteni" puolesta saanut muutaman tiedustelun, olisinko halukas pyrkimään hallitukseen. Heille,kuten muillekin olen ilmoittanut tämän vuoden jälkeen jättäväni kaikki luottamustoimet sivuun, joten en ole käytettävissä. HRCF on uusien haasteiden edessä muuttuvassa tilanteessa, uskon että löydämme asiaan aidosti uskovat ihmiset hallituspaikoille, tsemppiä kaikille tehtävään ! Risto Tiinus

samit
Viestit: 40
Liittynyt: 31 Joulu 2010, 12:10

Re: Henkilövalinnoista syyskokoukseen

Viesti Kirjoittaja samit » 05 Marras 2020, 19:29

Tässä peräsin pj ehdokkailta lisätietoa itsestään niin laitan nyt omaa harrastus ja järjestö taustaa julki. Olen 45 vuotias hitsaaja ammatiltani.
Olen toiminut monissa erilaisissa yhdistyksissä ja ollut niissä hallituksen jäsenenä. Moottoriurheilua olen harrastanut eri lajeissa vuodesta 1995 alkaen. Pääsääntöisesti olen ajanut rallia aika monenlaisella kalustolla. 2001 vuodesta lähtien pääosin hisse kalustolla. Itse olen muutaman historic kilpurin rakentanut ja nyt myös yksi tekeillä. Olen ollut hisse kalustosta ja kisoista kiinnostunut siis pitkän aikaa. Harrastajien mukaan saaminen niin vanhojen kuin uusien vaatii varmasti monenlaisia keinoja. Yhden autoja tehneenä on osien saamisen vaikeus ja kalleus. Sillä meidän pitäisi tietyissä asioissa antaa jotain "kansallisia vapauksia" kuitenkin niin ettei homma karkaa käsistä. Esim moottorin lohkon poraaminen yli luokkarajan koska mäntiä saa nykyään hyvin mutta lohkojen putkittaminen on todella kallista. Myös jotain muita voisi miettiä lähinnä kustannusten pudottamisen vuoksi.
Sarjaan tarvitaan myös jonkinlaista muutosta kuitenkin niin ettei kerralla muuteta liikaa ja tässä jäsenistön kuunteleminen on tärkeä asia. Tuskin olisin hallituksessa mikään messias mutta kaikkeni tulisin hienon lajin eteen tekemään :) T. Sami Tuominen

samit
Viestit: 40
Liittynyt: 31 Joulu 2010, 12:10

Re: Henkilövalinnoista syyskokoukseen

Viesti Kirjoittaja samit » 05 Marras 2020, 19:31

Sen verran tarkennusta edelliseen että en ole itse mukana pj kisassa vaan hallitus paikka kiinnostaisi :D

tarvama2
Viestit: 183
Liittynyt: 24 Kesä 2007, 16:58

Re: Henkilövalinnoista syyskokoukseen

Viesti Kirjoittaja tarvama2 » 05 Marras 2020, 20:53

Epäilen että moottorin lohkojen poraaminen yli luokarajojen ei toisi mahtavaa osanottajien kasvunäärää kilpailuihin. Tulee vaan mieleen Ryhmä F, jonne sallittiin erivapauksia. Lopputuloksen tietävät kaikki. Yliporatuilla autoilla voi ajaa F-sarjassa , samoin kuin HaMun kisoissa voi ajaa luokittelemattomilla autoilla. Pidetään nyt edes historic autot varsinkin tekniikan puolesta FIA:n sääntöjen puitteissa. Jos haluaa rakentaa vapaaman auton, niin sitten vaan normaaliin kansallisiin kisoihin tai HaMun kisoihin ajamaan. Tiedän että aina välillä puhutaan kansallisista passeita. Mielestäni niidenkin pitäisi pohjautua voimassa oleviin sääntöihin tekniikan osalta. MJT

jar
Viestit: 48
Liittynyt: 01 Maalis 2005, 15:43

Re: Henkilövalinnoista syyskokoukseen

Viesti Kirjoittaja jar » 06 Marras 2020, 10:21

Monta kertaa ollut pohtimassa erilaisia vapauksia/kansallisia passeja/tulkintoja ja aina törmännyt henkilökohtaisesti samaan lopputulemaan, mihin vedetään raja jos jotain hyväksytään?

Poraukset ovat yksi, mutta miksi ei sitten hyväksyttäisi poikkeavia jarruja - joihinkin hyvin vaikea löytää/kalliita ja nykytulkinnan mukaan osin taitavat olla sellaisia, millä ei ajettu edes ikäkaudella - luokittelun mukaisia vaihteistot, joihinkin autoihin erittäin vaikeaa hankkia tai maksaa pirusti jne. Homma vielä vaikeutuu kun ikäkaudet tuoreentuvat, elektronikka tuo mukanansa oman osuuden.

Fia julkaisee listaa autokohtaisesti hyväksytyistä muutoksista, jotka isomman ryhmän toimesta on todettu tarpeellisiksi. Pitäytykäämme siinä.

KariB
Viestit: 355
Liittynyt: 12 Touko 2013, 12:38

Re: Henkilövalinnoista syyskokoukseen

Viesti Kirjoittaja KariB » 06 Marras 2020, 10:38

Juuri noin se on mennyt kun Janne Levänen tossa kertoi.Ikää on tullut yli 70 vuotta,mutta historic kisat saavat minut lähtemään kilpailu paikalle,siellä on hyvä tunneima ja katsella hienosti laitettuja autoja ja joutuu pojankin puolesta oleen Golfin huollossa.Minusta ollaan nyt taitekohdassa,hyviä uusia asioita,jotka saattavat nostaa osanottajia,yhtenä F-klassikko.Myös VW ilmajäähdytteis ryhmää toivoisin liittyvän HRT kisoihin.Myös AKK puolelta saattaa tulla helpotuksia Harrastajien suuntaan,jos olen asian oikein ymmärtänyt,akk tiedotteen mukaan 03.11.2020 HRT kilpailut eivät kuulu arvokilpailuihin,toisen kilpailuparin pääseminen tutustumislisensillä mukaan siis mahdollinen,todella olisi hyvä asia,niille joka haluaisi muistella vanhoja aikoja ajaa kisan silloin tällöin.Myös vanhempien ei voimassa olevien passien 2007 mukaan tulo mahdollista.Jos hyvin menisi näiden uudistuksien kautta,osanottajamäärä mielestäni lähenisi jo sataa osanottajaa helposti.
Viimeksi muokannut KariB, 06 Marras 2020, 11:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

samit
Viestit: 40
Liittynyt: 31 Joulu 2010, 12:10

Re: Henkilövalinnoista syyskokoukseen

Viesti Kirjoittaja samit » 06 Marras 2020, 10:44

Tervehdys kaikille. Ehkä tuo ulos tulo ymmärrettiin väärin. Nuo olivat nyt lähinnä heittoja mitä voisi miettiä. Tiedän että monet asiat niin kuin tämäkin jakaa mielipiteitä. Minusta on hyvä että nostaa asioita esiin niin sadaan silloin yleensä rakentavaa keskustelua ja sitä kautta asia kehittyy. Kulu puoli on monesti se mitä olen kuullut kritisoitavan ja ymmärrän sen itse myös kun tavan duunarina koittaa harrastaa. Sillähän kirjoitin että olisi hyvä saada ehdotuksia sekä palautetta asioista mitä voi parantaa ja kehittää. Valitettavasti niin kuin Janne kirjoitti niin pistelaskuunkin otettiin aika vähän kantaa. Mistään asiasta ei saa kaikkia täysin tyydyttävää ratkaisua mutta kun löytyisi se paras kompromissi minkä kanssa kaikki voisivat harrastaa.

Jalez99
Viestit: 90
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 20:14
Paikkakunta: Hollola

Re: Henkilövalinnoista syyskokoukseen

Viesti Kirjoittaja Jalez99 » 06 Marras 2020, 19:36

KariB, kyllä HRT-sarja tulee olemaan myös kaudella 2021 AKK:n arvosarja.

Nyt on kuitenkin saatu neuvoteltua asiat AKK:n kanssa niin, että tutustumislisenssi toisella ohjaajalla on mahdollinen, lisäksi vanhentuneiden FIA-hyväksyttyjen istuimien ja turvavöiden käytön sallimiselle saatiin vahvistus.

Viimeisimmän tiedon mukaan VW-sarjakin olisi tulossa mukaan HRT-osakilpailuihin. Tämä on kuitenkin vielä vahvistamaton tieto.

Nyt kun vielä saataisi neuvoteltua asiat kilpailunjärjestäjien kanssa niin, että kilpailut saadaan toteutettua järkevällä osanottomaksulla niin uskon että ollaan menossa oikeaan suuntaan, ainakin pienin askelin jossei muuta.

jämsänäijä
Viestit: 47
Liittynyt: 24 Loka 2018, 10:49

Re: Henkilövalinnoista syyskokoukseen

Viesti Kirjoittaja jämsänäijä » 06 Marras 2020, 23:38

No nyt !! Onpa hyviä uutisia !! Suunta on parempaan 💪

Vastaa Viestiin