Orimattila-rallin keskinopeudet


Vastaa Viestiin
Rallihemmo
Viestit: 1
Liittynyt: 07.07.2018 17:29

Orimattila-rallin keskinopeudet

Viesti Kirjoittaja Rallihemmo » 08.07.2018 11:13

En ollut eilen katsomassa eilen Orimattilassa ajettua historic-rallia mutta seurasin kilpailun kulkua MUT-tulospalvelusta. Kiinnitin huomiota melkoisen koviin keskinopeuksiin nuotittamattomienkin osalta.
Ek1 nopeimman keskinopeus 113,8 km/h ja 33 kilpailijalla yli 100 km/h. Ek 2 nopeimman keskinopeus 117 km/h ja 32 kilpailijalla yli 100 km/h. Ek 3 nopeimman keskinopeus 110,9 km/h ja 24 kilpailijalla yli 100 km/h. Ek 4 nopeimman keskinopeus 114,1 km/h ja 24 kilpailijalla yli 100 km/h. Ek 5 nopeimman keskinopeus 116,8 km/h ja 27 kilpailijalla yli 100 km/h. Ek 6 nopeimman keskinopeus 117,8 km/h ja 24 kilpailijalla yli 100 km/h.
Olen toiminut -80 ja -90 luvulla ratamestarina useammassa rallissa ja silloin tuli "pyyhkeitä" valvojalta jos ek:n nopeimpien keskinopeus nousi yli 100 km/h. Oliko eilisessä kilpailussa poikkeuksellisen nopeat tiet vai eikö enää ole saatavilla pienempiä teitä erikoiskokeiksi?

ksakselin
Viestit: 100
Liittynyt: 23.07.2015 12:47

Re: Orimattila-rallin keskinopeudet

Viesti Kirjoittaja ksakselin » 10.07.2018 10:53

Rallihemmo olet asian ytimessä! Lasse Lampi joskus sanoi Turussa Teboil Rallin voitettuaan millainen ralli oli ollut kysymykseen. Ei ollut se ralli perinteinen ralli, se voittaa kenen auto kulkee koviten suorilla, nyt se oli hänen autonsa. Tähänkään nopeuksien nousuun rallissa ei kukaan tee mitään ennen kuin tulee pehempi ulosajo josta ei selviä kalusto rikolla. Tiet on isoja ja suoria, ei ne paalitkaan ole kivoja kierrettäviä? Pitäisi palata vanhoille pienille teille ja se ei taida olla enää helppoa?

JoniMäkelä
Viestit: 2
Liittynyt: 11.07.2018 17:36

Re: Orimattila-rallin keskinopeudet

Viesti Kirjoittaja JoniMäkelä » 11.07.2018 20:12

Orimattilassa oli hyvä reitti. Nopea, vaativa ja paikoitellen vähä kysy kanttia. Oli aika paljon muutakin kun pelkkää suoraa. Eikä kovin paljo tarvinnu paalejakaan kierrellä.

Autosuunnistajilla on varmaan myös joku keskustelupalsta. Ja voihan sitä suunnistaa ilman autoakin..

Ulosajo pienellä tiellä voi käydä yhtä isosta tai pienestä nopeudesta kun isollatiellä ja se voi myös sattua tai ei sattua ihan yhtä paljon.
Lammen viisaista sanoista valaistuneena epäilen ajotaitoni kohdanneen ilta-auringon viimeiset säteet koska auto kulki täydellisesti enkä silti voittanut. :D

Joni Mäkelä
Kypärä päässä reitin kiertäneenä

ksakselin
Viestit: 100
Liittynyt: 23.07.2015 12:47

Re: Orimattila-rallin keskinopeudet

Viesti Kirjoittaja ksakselin » 12.07.2018 14:42

Hyvä Joni Mäkelä. Jos ajatuksella luet kirjoitukseni totesin ettei ole paalit kivoja kierretäviä kun niillä yritetty pudottaa keskinopeutta jossain ralleissa, Orimattilassa ei paaleja tainnut olla? Oletko Joni sitä mieltä että jos ajaa rallissa ulos nopeudesta 90km/h tai 120km/h niillä ei ole mitään eroa auton ja miehistön vaurioihin? No sitten ei sillä olekaan mitään väliä.. Rallissa ja Formuloissa ei satu niin helposti, jalkapallossa jonkun käsi hipaisee otsaa niin lähes neliraaja halvaus lähellä. Oliko Jonin auto sitten perävälityksillä ym. laitettu kulkemaan mahdollisimman kovin ja nyt ne jotkut vaativatkin mutkat pilasi voiton?
Suunnistus ilman autoa on hyvä harrastus.. Rallitkin on hyvä harrastus kunhan ne saadaan pidettyä myös turvallisina. -kepa

JoniMäkelä
Viestit: 2
Liittynyt: 11.07.2018 17:36

Re: Orimattila-rallin keskinopeudet

Viesti Kirjoittaja JoniMäkelä » 12.07.2018 16:45

Oli siellä pari shikaania mutta mallikkaasti toteutettuja että kädetönkin pääsi läpi ehjillä levikkeillä. Jos niitä ei olis ollu niin ainoa vahinko olis varmasti ollu tietokone tuolilta putoaminen, siinäkin voi teloo ittensä ja sen takia ne sinne varmasti oli laitettukin.

Tottakai ulosajossa on vauhdilla merkitys mutta ei sitä voi päätellä tien koosta tai keskinopeudesta. Keskinopeus on numero joka ei kerro mitään pätkän vaativuudesta, mahdollisista vaaran paikoista tai oikeastaan mistään muustakaan oleellisesta.
Turvallisuutta miettii järjestäjä ja turvatarkkailija ennen kisaa ja sen aikana. Orimattilan reitti oli kaikin puolin ok. Nopee mutta haastava eikä mitenkään erityisen vaarallinen.

Ja niin kuin jo sanoin, auto kulki täydellisesti mutta omista pikku kätösistä oli kiinni kun ei pärjätty.

Auton säätämisestä voin paljastaa sen verran että juurikin Orimattilan nopeita teitä silmällä pitäen vaihdettiin alitehoseen taunukseen 3.17 perävälitys ja ajettiin yks testipäivä Arlandan lentokentällä. Sitten kilpailussa ek1:llä kun oli tultu kiitotietä noin 5km ja olin juuri aikeissa vaihtaa kolmoselle niin piti jo jarruttaa shikaaniin. Siitä maaliin kaasu pohjassa ja meinattiin törmätä at-autoon ainakin kahtasataaseitsemääkymppiä. Loppu tultiin rauhallisemmin.

Joni

ksakselin
Viestit: 100
Liittynyt: 23.07.2015 12:47

Re: Orimattila-rallin keskinopeudet

Viesti Kirjoittaja ksakselin » 13.07.2018 17:17

Katsoin Youtubesta Janne Kanervan ja Joni Mäkelän incar filmit.. Olihan sielä ihan mutkia tiessä, pojat vaan vetää niin kovaa. Kovalta se kyllä tuntuu jos historic autolla ajetaan lähes 120km/h keskinopeudella. Saa nähdä mihin suuntaan ralli kehittyy? Ettei suoraan mennä lentokentälle ajamaan.. -kepa

LeMans
Viestit: 222
Liittynyt: 07.12.2007 22:55

Re: Orimattila-rallin keskinopeudet

Viesti Kirjoittaja LeMans » 19.07.2018 17:59

Kyllä taunuksen kone on tikissä eikä varmaan kovasti alitehoinen kun kiertää 270 kmh 3,17 perävälityksellä arlandan testipätkällä! :mrgreen: a

venttiili
Viestit: 14
Liittynyt: 06.12.2010 20:06

Re: Orimattila-rallin keskinopeudet

Viesti Kirjoittaja venttiili » 26.07.2018 9:26

Eikö Joni voittanut vai onko mun putkella väärin? Itse asiassa vastasi mun silmään paikoitellen kisan upeimmasta suorituksesta.
Jos ainoa tavoite on voittaa yleiskisa 16 satasella joutuu isot autot uudelleen autokouluun. Luokittain kai tarkoitus ajaa...onhan nyt nostanut päätään tavoite voittaa yykoo vakio ladalla, sehän ei ole mahdollista ellei tehnyt huolella kotiläksyt ennen kisaa.

Vastaa Viestiin