Rantarallin 12.10.2019 lähtöjärjestys


jar
Viestit: 34
Liittynyt: 01.03.2005 15:43

Rantarallin 12.10.2019 lähtöjärjestys

Viesti Kirjoittaja jar » 07.10.2019 17:25

Hallitukselle tuli kesän kuluessa muutamia reklamaatioita lähtöjärjestyksestä HRT-sarjan kilpailuissa. Palutteen pääsyy oli suuret nopeuserot peräkkäin lähtevien kuljettajien välillä, asia, joka aiheuttaa haasteita molemmille kuljettajille.

Käytännössä lähtöjärjestys on tehty toistaiseksi nopeusluokituksen mukaan luokittain. Vähenevän kilpailijamäärän vuoksi edellä mainitut tilanteet ovat enemmän todennäköisiä kuin ennen ja esitetyistä vaihtoehtoisista ratkaisuista päätettiin Rantarallissa kokeilla nopeusluokituksen mukaista lähtöjärjestystä ikäkausittain. Ikäkauden sisällä autojen järjestys siis määrittyy ajantasaisen nopeusluokituksen mukaisesti hitain ensin ja nopein viimeisenä. Järjestelmän pitäisi tasata eroja paremmin.

Kaikkia haasteita tämäkään ei ratkaise, mm. kilpailijan kaluston vaihtuminen ja vaikutus nopeuteen ei tuolla ratkea, mutta siihen on jokaisen kilpailun järjestäjällä mahdollisuudet vaikuttaa.

Terveisin
jukka a.

petep
Viestit: 25
Liittynyt: 14.11.2014 16:05

Re: Rantarallin 12.10.2019 lähtöjärjestys

Viesti Kirjoittaja petep » 07.10.2019 20:14

Eikö sen pitäisi olla toisinpäin jos käytetään nopeusluokitusta, nopein ensin ja hitain viimeisenä jos siitä jotain hyötyä haetaan? Eihän ongelma poistu mihinkään tuolla miten nyt on tehty lähtöjärjestys rantaralliin. Ennemmin luokkien väliin 2-4 minuutin lähtöväli ja luokan sisällä nopein ensin.

KariB
Viestit: 294
Liittynyt: 12.05.2013 12:38

Re: Rantarallin 12.10.2019 lähtöjärjestys

Viesti Kirjoittaja KariB » 08.10.2019 7:05

MIKSI YLEENSÄ TÄYTYY OLLA HRT-SARJASSA NOPEUSLUOKITUS,EIKÖ SODI AJATUSTA VASTAAN, AUTON HISTORIAN KUNNIOITTAMINEN,f-RYHMÄN SARJAN KILPAILUIHIN VOI MENNÄ KOKEILEMAAN NOPEUTTAAN,PÄÄSEE HISTORIC AUTOILLAKIN.KOMPPAAN RAFUA,SANOI JO AIKANAAN,KULJETTAJAN SISÄÄN AJO LUOKKIA ESIM F-SARJASSA.

jämsänäijä
Viestit: 13
Liittynyt: 24.10.2018 10:49

Re: Rantarallin 12.10.2019 lähtöjärjestys

Viesti Kirjoittaja jämsänäijä » 09.10.2019 7:40

petep kirjoitti:
07.10.2019 20:14
Eikö sen pitäisi olla toisinpäin jos käytetään nopeusluokitusta, nopein ensin ja hitain viimeisenä jos siitä jotain hyötyä haetaan? Eihän ongelma poistu mihinkään tuolla miten nyt on tehty lähtöjärjestys rantaralliin. Ennemmin luokkien väliin 2-4 minuutin lähtöväli ja luokan sisällä nopein ensin.
HYVÄ PETE, NÄIN SE TUNTUISI JÄRKEVÄLTÄ, MUTTA KAI TÄSSÄ JOKU SUUREMPI AJATUS ON TAUSTALLA ? KOHTAHAN SE KÄYTÄNNÖSSÄ NÄHDÄÄN, HYVÄ TOKI ETTÄ YRITETÄÄN JÄRKEISTÄÄ, MUTTA MITEN.......

samitas
Viestit: 4
Liittynyt: 14.03.2018 9:17

Re: Rantarallin 12.10.2019 lähtöjärjestys

Viesti Kirjoittaja samitas » 09.10.2019 9:51

KariB kirjoitti:
08.10.2019 7:05
MIKSI YLEENSÄ TÄYTYY OLLA HRT-SARJASSA NOPEUSLUOKITUS,EIKÖ SODI AJATUSTA VASTAAN, AUTON HISTORIAN KUNNIOITTAMINEN,f-RYHMÄN SARJAN KILPAILUIHIN VOI MENNÄ KOKEILEMAAN NOPEUTTAAN,PÄÄSEE HISTORIC AUTOILLAKIN.KOMPPAAN RAFUA,SANOI JO AIKANAAN,KULJETTAJAN SISÄÄN AJO LUOKKIA ESIM F-SARJASSA.
Miks sit pitäis edes järjestää kilpailu?

honkkis
Viestit: 6
Liittynyt: 07.10.2009 22:28

Re: Rantarallin 12.10.2019 lähtöjärjestys

Viesti Kirjoittaja honkkis » 09.10.2019 10:37

Se kerrotaan sääntökirjassa.Historic-kilpailemisen tarkoituksena on autoille ja niiden historialle omistautuminen.Historic-autourheilun PÄÄmäärä on Auton historian aktiivinen kunnioittaminen.

taskinen
Viestit: 13
Liittynyt: 28.11.2012 18:37

Re: Rantarallin 12.10.2019 lähtöjärjestys

Viesti Kirjoittaja taskinen » 09.10.2019 16:08

tässä viestiketjussa jo nähdään tämän lajin nykytila, puolet ei edes ole lukenut mikä laji on kyseessä, ja mitä siitä kerrotaan, taitaa olla ensimmäinen lause joka kertoo että kyseessä on vahojen kilpa autojen historian vaalimista,tokihan ajetaan kilpaa mutta pilke silmäkulmassa, varsinaiset rallin kilpalajit rallin SM ja F ryhmä on erikseen. mutta tämähän varsinaisen hissen onkin pilannut , porukkaan on tullut henkilöitä jotka tulee vain vetään kisaa, ja osa sanoo ettei heitä mikään historia kiinnosta? ? Huolestuneena olen seurannut osallistumis määrien vähenemistä, viimeiseen n 40 kpl varsinaista hisse autoa ja 22 luokkaa+tasaista nopeutta ajavat, luokka 23, ja ensi vuodeksi lisää luokkia huhu kertoi, varsinainen ARVO sarja.
Henkilökohtaisesti ajaisin luokassa jossa on vaikka 10 lähtijää niin sijasta 4-5 , kuin luokassa missä on 1-2 lähtijää voitosta. Lähtöjärjästyksestä olen sitä mieltä että oikea tapa ajaa on luokittain ,ei niitä sekoittamalla nopeusjärjästykseen, sama sitten lähteekö nopein luokka ensin vai hitain.

JoniMäkelä
Viestit: 6
Liittynyt: 11.07.2018 17:36

Re: Rantarallin 12.10.2019 lähtöjärjestys

Viesti Kirjoittaja JoniMäkelä » 09.10.2019 20:27

Ens vuoden alustavissa sarjasäänmöissä kuulemma lukee että ajanoton poisjättämisellä kustannetaan mitallit kaikille ilmoittautuneille ettei tuu kellekkään paha mieli.

taskinen
Viestit: 13
Liittynyt: 28.11.2012 18:37

Re: Rantarallin 12.10.2019 lähtöjärjestys

Viesti Kirjoittaja taskinen » 09.10.2019 20:50

Hei mutta toihan on hieno uutinen tällaisessa näytöslajissa. . .ainoo ettei tällaisessa kyllä tarvitsisi jakaakaan mitään palkintoja,se hyvä mieli riittää varmaan kaikille!

lotari
Viestit: 78
Liittynyt: 14.06.2010 22:13

Re: Rantarallin 12.10.2019 lähtöjärjestys

Viesti Kirjoittaja lotari » 13.10.2019 18:29

Tätä on tässä vuosien mittaan jaksettu ihmetellä... Ei saa ajaa kilpaa, ei saa olla tosissaan.. Mites me syyllistetään niitä, ketkä kunnioittavat historiaa ja yrittävät ajaa todella varovasti, ja silti se auto lipeää petäjään??? Otetaanko lisenssi pois, ja langetetaan ikuinen häpeä?? Kuinkas usein se vahinko on käynyt tosissaan kilpaa ajavalle, versus sille varovasti ajavalle?? Mitenkäs me vähänkään kilpaa ajavat kohtelemme vähemmän kilpaa ajavia?? Olemme häätämässä teitä esim ajamaan tasanopeutta, niin kuin te meitä f ryhmään tms?? Nyt järki käteen, ja kaikki tämä energia kohdistetaan siihen, että saadaan lajiin lisää harrastajia!!! Katselin vielä 6-7 vuotta taaksepäin keskusteluja aiheesta.. Siellä oli mielestäni hyviä ehdotuksia lajin piristämiseksi, mutta yhtään niistä ei ole tietääkseni edes kokeiltu. Eiköhän siitä olla kuitenkin yhtämieltä, ettei jo kokeillut elvytysyritykset ole tuottaneet toivottua tulosta!? Tarvitaan radikaaleja muutoksia niin asenteisiin, kuin sääntöihinkin... Tai sitten vaan annetaan olla, ja muistellaan joskus kuinka kivaa oli.. Minulle auton historia on erittäin tärkeä, mutta kilpaa ajaminen tasavertaisten (tai ylivertaisten) kuskien ja autojen kanssa on vaan niin pirun hauskaa!!! Ja ne monet entiset ja nykyiset kilpakumppanit, joista on tullut hyviä ystäviä muutenkin kuin kilpa asioissa, on myös tämän lajin ehdoton suola...
T:Marko

honkkis
Viestit: 6
Liittynyt: 07.10.2009 22:28

Re: Rantarallin 12.10.2019 lähtöjärjestys

Viesti Kirjoittaja honkkis » 14.10.2019 12:25

Keskustelu alkoi siitä ,että nopeuserot on koettu haitallisiksi. Mitäs jos sovittaisiin pätkien max. pituudeksi vaikka 10km.Silloin hitaammatkin kerkee alta pois.Mielestäni luokittainen lähtöjärjestys on paras.

JoniMäkelä
Viestit: 6
Liittynyt: 11.07.2018 17:36

Re: Rantarallin 12.10.2019 lähtöjärjestys

Viesti Kirjoittaja JoniMäkelä » 14.10.2019 22:47

Ei tarvii keksiä polkupyörää uudestaan, hisseille on jo sprintti sarja.

PeteF
Viestit: 7
Liittynyt: 29.12.2014 15:59

Re: Rantarallin 12.10.2019 lähtöjärjestys

Viesti Kirjoittaja PeteF » 15.10.2019 10:17

Kun emme olleet ajamassa Rantarallissa, olisi kiva kuulla kokemuksia tästä muutetusta lähtöjärjestyksestä. Toiko se ratkaisun nopeuseroihin tai aiheuttiko jotakin muuta?

Noin yleisesti pidän kyllä hyvänä, että samassa luokassa ajavat lähtevät peräkkäisillä numeroilla ja nopeusluokituksen mukainen nopein pari kärjessä, kuten kaimakin jo aiemmin kirjoitti. Tässä on jo sosiaalinen aspektikin; samassa luokassa ajavien kesken on ihan kiva höpötellä ennen AT:tä. Luokkien väliin voi tarvittaessa jättää kahden tai jopa useammankin minuutin tauon. Luokan sisälläkin jos kilpailijaparit näin pyytää. Näinhän on meneteltykin ainakin joissakin ralleissa, mutta tästä voisi muodostaa vakiintuneen käytännön. Minuutin lähtövälillä on turha pilata molempien kisaa jos nopeusero on jo tiedetysti suuri. Enkä usko että tämä vaikeuttaisi kisan aikataulua tai järjestämistä muutenkaan.

Ralli on kestävyyslaji ja pitkät ek:t ovat osa lajin hienoutta. Ei mitään maksimipituuksia.

jämsänäijä
Viestit: 13
Liittynyt: 24.10.2018 10:49

Re: Rantarallin 12.10.2019 lähtöjärjestys

Viesti Kirjoittaja jämsänäijä » 15.10.2019 15:25

Ehdottomasti järjestys luokittain, nopein ensin jne. Tarvitessa lisäaika luokkien väliin, niin ei synny ongelmia. Rantaralli oli hyvin järjestetty tapahtuma yleisesti, huomaa että NaSu:lla on näistä kokemusta 👍

taskinen
Viestit: 13
Liittynyt: 28.11.2012 18:37

Re: Rantarallin 12.10.2019 lähtöjärjestys

Viesti Kirjoittaja taskinen » 15.10.2019 19:15

No niinhän se on, kaikki kun maksaa yhtä suuren osallistumismaksun, niin jokainen saa päättää ajaako hiljaa vai kovaa , kuoleman vakavana vai hymyn kare suupielessään, joku loukkaantuu aina , tai pahottaa mielensä,ajaa nopeet ensin vai hitaat.Alle kirjoittaneella ei ainakaan ole kiirettä kilpailuihin
kun lukee näitä viestiketjuja, helpommalla pääsee kun sopii muutaman kaverin kanssa, että mennään lopen ralli radalle veivaamaan muutamaksi tunniksi
ja sitten kotiin saunaan, ei ole ainakaan sotkenut kenenkään toisen Kilpailua, ja jää itsellekin hyvä mieli. Rantarallissa taisi tulla 29 hisseä maaliin?
Taitaa olla että viimeinen sammuttaa valot. . .

Hyvää syksyä kaikille
K.Taskinen

Vastaa Viestiin